PPSMI survival dan tindakan jahat memuas nafsu pemimpin Umno/BN Wan Nordin Wan Yaacob

Labels:
Wan Nordin Wan Yaacob
Sun | Jun 07, 09 | 11:02:57 am MYT

SHAH ALAM, 7 Jun (Hrkh) - PAS Kawasan Rembau dalam usulnya mendesak kerajaan segera memansuhkan Pengarajan Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Usul PPSMI yang dibawa PAS Rembau ke Muktamar PAS ke-55 menyebut, Umno/BN telah menggadai dan mempertaruhkan nasib anak-anak bangsa sejak tahun 2003 demi memuaskan kehendak dan nafsu jahat pemimpin-pemimpin Umno.

Demikian kata Ahli Dewan Undangan Negeri Paroi, Mohd Taufek Abdul Ghani yang membacakan usul tersebut dihadapan perwakilan Muktamar PAS ke-55 di Stadium Malawati dekat ini hari ini.

Taufek berkata, usul yang dibawa PAS Rembau bertepatan dengan roh Ucapan Dasar Presiden PAS yang turut menyentuh persoalan PPSMI maka amat tepatlah usul pendidikan ini dibentangkan.

Sebagai mukadimahnya kata beliau keputusan dasar kerajaan Malaysia berhubung PPSMI hasil daripada Mesyuarat Khas Jemaah Menteri pada 19 Julai 2002.

Rasional kepada peralihan bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik daripada bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris adalah atas dasar keprihatinan kerajaan terhadap pembangunan sumber tenaga manusia untuk mencapai taraf negara maju dan persiapan dari peringkat awal persekolahan untuk bersaing dalam era globalisasi, katanya.

PAS Kawasan Rembau ingin menegaskan bahawa PPSMI menjadi bukti kelangsungan kebiadapan kerajaan BN melakukan pencabulan terhadap hak dan masa depan rakyat Malaysia, katanya

"Kita masih ingat zaman Pak Lah, Islam Hadhari menyebabkan aqidah rakyat tercalar, kerajaan Umno dan BN tanpa rasa malu terus memperkosa hak demokrasi rakyat dan kehakiman negara dalam isu rampasan kerajaan Perak," katanya.

Kini dalam isu PPSMI, Umno terus menggadai masa depan dan nasib generasi murid sekolah rendah sejak tahun 2003 sehingga kini.

Jika setahun 500,000 orang murid mendaftar darjah satu bermakna sehingga 2009, 3.5 juta pelajar sekolah rendah (tidak termasuk pelajar sekolah menengah) telah digadai dan dipertaruhkan nasib mereka demi memuaskan kehendak dan nafsu jahat pemimpin-pemimpin Umno, katanya.

Mendapat pendidikan dalam bahasa kebangsaan adalah merupakan hak rakyat yang termaktub dalam dasar pendidikan Kebangsaan yang pernah diperjuangkan oleh Allahyarham bapa kepada PM sekarang iaitu Tun Abd Razak.

Tetapi kini ianya dikhianati oleh anak beliau, Dato' Seri Najib Tun Razak dan anak saudara beliau, Dato� Seri Hishammudin Tun Hussien, ujarnya.

Penyata Razak 1956 yang disusuli oleh Penyata Rahman Talib 1960 telah dijadikan asas bagi Dasar Pendidikan Kebangsaan yang berteraskan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan kaum serta bahasa pengantar utama dan bahasa ilmu, katanya.

Akta Pendidikan 1996 memperakui bahawa kemajuan Negara perlu dicapai melalui Sistem Pendidikan Kebangsaan yang menggunakan bahasa kebangsaan sebagai pengantar utama serta menggunakan satu bentuk kurikulum dan system peperiksaan yang sama, ujarnya.

Semua hak rakyat melalui dasar dan akta pendidikan ini telah dicabuli oleh Umno dan Barisan Nasional tanpa rasa malu dan rasa bersalah, katanya.

Berdasarkan Baget 2003, kerajaan menyediakan peruntukan hampir RM5 bilion dalam tempoh tujuh tahun (2002-2008).

Taufek juga menyebut beberapa kajian yang dibuat oleh pakar-pakar bahasa yang akhirnya menjurus kepada keputusan menolak pelaksanaan PPSMI.

Jelasnya, keputusan kajian menunjukkan 73.7 peratus pelajar Tahun 5 (generasi yang telah terlibat dengan PPSMI sejak darjah 1) dari semua kaum menyatakan sukar mempelajari bahasa Inggeris dan di kalangan pelajar Tahun 5 dari kaum Melayu, 81.4 peratus menyatakan sukar mempelajari bahasa Inggeris.

Sementara di kalangan guru hanya 10 peratus yang mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris sepenuhnya, katanya.

Menteri Pelajaran yang baru, Tan Sri Muhyidin Yassin maklum perlukan enam bulan lagi untuk buat kajian sebelum buat keputusan terus atau mansuhkan PPSMI, katanya.

"Kajian oleh Menteri Pelajaran yang lama Dato Seri Hishammudin layak dibakul sampahkan, maka mantan menteri Pelajaran dan Naib Presiden Umno tersebut terbukti tidak layak dan tidak mencapai KPI untuk terus menjadi menteri kabinet. Siapa kata? Kenyataan Timb PM menjadi bukti," ujarnya.

Justeru, PAS Kawansan Rembau mendesak agar PPSMI segera dimansukan, kata Taufek mengakhiri usul tersebut. - mns _

http://www.harakahdaily.net

0 comments:

Post a Comment

Create your own banner at mybannermaker.com! Copy this code to your website to display this banner!

Affiliate Programs
Business Affiliate ProgramsSalePersonalsAdvertisingShopping


Help end world hunger


Free money

Klik sini

Apakah yang membuatkan anda berasa tertekan?

Spreadfirefox Affiliate Button CLICK HERE TO CREATE YOUR BANNER Buat banner percuma

Image BE WARE PENGUNDI HANTU Awasi pengundi hantu


Blog Archive

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

FEEDJIT Live Traffic Feed

How many?

online education degree programs
Counter powered by online degree programs website.